6 نوامبر 2023- مطالعه ی اخیراً منتشر شده در ژورنالMedicine ، ارتباط بین افسردگی و شاخص تری گلیسیرید گلوکز (TyG) را نشان داده است. بنابراین، به نظر می رسد مقاومت به انسولین (IR) یک عامل خطر برای افسردگی باشد.

اختلال افسردگی اساسی((MDD[1]، یک بیماری روانی رایج است که بر سلامت انسان تأثیر گذاشته و توجه گسترده جهانی را به خود جلب کرده است. به گفته سازمان جهانی بهداشت، افسردگی تا سال 2030 به مشکل اصلی سلامت در جهان تبدیل خواهد شد. با این حال، داروهای ضد افسردگی موجود بر اساس فرضیه انتقال دهنده عصبی مونوآمین ساخته شده اند و از نظر بالینی در همه ی موارد موثر نیستند بطوری که نرخ پاسخ بالینی کمتر از 70٪ را نشان داده اند. بنابراین، کشف پاتوژنز افسردگی و اهداف درمانی احتمالی ضروری است.

شاخصTyG را می توان برای ارزیابی مقاومت به انسولیناستفاده کرد. این شاخص بر اساس سطوح تری قند خون و گلیسیرید ناشتا (TG) محاسبه می شود. محققان می گویند TyG برای استفاده بالینی راحت تر بنظر می رسد و یک تست جایگزین ارزان و قابل اعتماد برای تخمین مقاومت به انسولین است. مطالعات قبلی برهمکنش بین مقاومت به انسولین و افسردگی را نشان داده اند.

با توجه به پیشینه فوق، دکتر Peiyuan Lv، و همکارانش از گروه نورولوژی دانشگاه پزشکی هبی، در شیجیاژوانگ چین، ارتباط بین شاخصTyG و افسردگی را برای ارزیابی وجود مقاومت به انسولین در افسردگی بررسی کردند. آنها همچنین تعیین کردند که آیا شاخص TyG بین بیماران افسرده و افراد سالم تفاوت دارد یا خیر.

این مطالعه شامل 198 بیمار میانسال و مسن بود که بین سال‌های 2021 تا 2022 در بیمارستان عمومی هبی بستری شدند، همراه با 189 بزرگسال سالم به عنوان گروه شاهد. تشخیص افسردگی بر اساس معیارهای تشخیصی ICD-10 برای افسردگی انجام شد. مقاومت به انسولین با شاخص TyG ارزیابی شد.

این مطالعه به یافته های زیر منجر شد:

· در مقایسه با گروه کنترل، بیماران مبتلا به افسردگی، شاخصTyG بالاتری داشتند.

· تفاوت معنی داری در نسبت جنسی(sex ratio)، شاخص توده بدنی، سابقه خانوادگی، کلسترول تام، لیپوپروتئین با چگالی بالا، قند خون ناشتا و سطوح لیپوپروتئین با چگالی کم، بین دو گروه وجود داشت.

· پس از حذف سایر عوامل مخدوش کننده، مشخص شد که شاخص TyG به طور مستقل با افسردگی با نسبت شانس 2.75 مرتبط است.

محققان نوشتند: نتایج ما نشان می دهد که بین شاخص TyG و افسردگی در سالمندان همبستگی وجود دارد، همچنین شاخص TyG در بیماران مسن مبتلا به اختلال افسردگی اساسی بیشتر از افراد سالم است.

محدودیت مطالعه ماهیت مقطعی آن بود که به دلیل آن رابطه علّی بین مقاومت به انسولینو افسردگی مشخص نشد و تغییرات IR به دنبال درمان ضد افسردگی مورد تجزیه و تحلیل قرار نگرفت. بهمین دلیل محققان پیشنهاد کردند که این مورد در مطالعات آتی بررسی شود.

منبع:

https://medicaldialogues.in/psychiatry/news/new-data-supports-an-association-of-depression-with-triglyceride-glucose-index-among-adults-119789

 



[1]Major depressive disorder